Позвольте не согласиться! Будит-будит, разница между PAL и SECAM заключается только в кодировании видеосигнала. Сам лично видел NES-клон работающий в режиме SECAM. Был такой зверь у моего соседа по подьезду, все как нормальные люди рубидись с ч/б изображением, а этот как мажор с цветным на своем старом Электроне без PAL-декодера.
Зуб даешь, что у него не было декодера?? У него видик тоже показывал в цвете (если был) или в ЧБ?
<_<А композит там, сталбыть, из ниоткудова взялся
. Если он там не распаян, эт не значит что его там нет.
Ты хоть раз видел NES разобранным? В отличии от Сеги, кодер PAL и кодер NTSC находятся
физически внутри PPU, причем для PAL и NTSC это
разные чипы.
Мне просто интересно, если существует SECAM дендик (во что я не верю), то как там устроен PPU и кодер SECAM (который в цифровой дискрете нельзя повторить, ибо FM, чего не скажешь о PAL/NTSC). Если там просто модифицированный PPU с RGB выходами, то я сниму шляпу.
* * *
Гугль и яндекс не знают про Дендик в SECAMе.
WIKIпедия тоже. Однако, народ
говорит:
I know you can play real NES carts in RGB if you switch out the PPU in the NES with a PC10 PPU...so I don't know what he's talking about when he says the old games won't support it. Maybe there's a few games that glitch out in RGB and they want full compatability or something.
From what I know, those French NESs have RGB ports that output a composite signal converted to RGB. So...it's a physical RGB hookup but the signal itself is no better. It all comes back to the fact that the NES graphics chip generates the signal directly to composite.
Т.е., либо меняем PPU, либо встраиваем декодер PAL/NTSC. В тоже время,
схема, взятая с ВИКИ содержит чип 2C03B (или 2C03E - не разобрать совсем), который таки имеет RGB выходы, вместо композита....
Хотелось бы послушать комменты Санча по этому поводу.
PS Наврал. RGB в ВИКИ указывается:
Video
The NES utilizes a custom-made picture processing unit (PPU) developed by Ricoh. The version of the processor used in NTSC models of the console, named the RP2C02, operates at 5.37 MHz, while the version used in PAL models, named the RP2C07, operates at 5.32 MHz.[39] Both the RP2C02 and RP2C07 output composite video.[38] Special versions of the NES's hardware designed for use in video arcades use other variations of the PPU. The PlayChoice-10 uses the RP2C03, which runs at 5.37 MHz and outputs RGB video at NTSC frequencies. Two different variations were used for Nintendo Vs. Series hardware: the RP2C04 and the RP2C05. Both of these operate at 5.37 MHz and output RGB video at NTSC frequencies. Additionally, both utilize irregular palettes to prevent easy ROM swapping of games.[40] All variations of this PPU feature 256 bytes of on-die sprite position / attributable RAM ("OAM") and 28 bytes of on-die palette RAM to allow selection of background and sprite colors. This memory is stored on separate buses internal to the PPU. The console's 2 KB of onboard RAM may be used for tile maps and attributes on the NES board, and 8 KB(8 × 210 bytes) of tile pattern ROM or RAM may be included on a cartridge. Using bank switching, virtually any amount of additional cartridge memory can be used, limited only by manufacturing costs.[38]
Т.е., PPU от PC10, о чем народ и говорил.